Una referència interessant
Enric
Juliana, potser l’intel·lectual orgànic català més rellevant del nostre
present, mai m’ha deixat de sorprendre. Sempre havia pensat en silenci que era
el Jaume Balmes de la Catalunya actual i ha estat obrir el seu darrer llibre Modesta España i trobar primer que Balmes
va ser una de les lectures que d’infant li llegien i segon, i més important que
el primer, que per ell encara és motiu de reivindicació. De fet, si ho penso
bé, em sembla que l’única figura catalana vindicada clarament en el llibre. I
té sentit, malgrat aquest sacerdot i teòleg del s.XIX és vist en l’actualitat
com un mer apologeta del catolicisme, el cert és que fou molt més que això.
Veritable intel·lectual de frontera, escriptor i periodista traslladat a Madrid
per intentar influir en la configuració política i social d’Espanya, fou un
home situat entre dos mons: el muntanyès viguetà, que representava en aquells
moments el carlisme derrotat pel liberalisme, i la nova civilització vapor, com
li agradava anomenar a ell al procés d’industrialització. Un posició des de la
que abocà una mirada especial en una realitat contradictòria i confluent
alhora. Una posició des de la que intentà articular un nou projecte polític i
social, en el que les velles forces confrontades (la reacció de base catòlica i
el liberalisme triomfant) creessin un nou bloc històric. Aquell que, conformat
per les forces moderades de l’absolutisme i les moderades del liberalisme, pogués
fer front a la inestabilitat inherent del procés de transformació econòmica
viscuda amb la implantació del capitalisme. Bloc que seria vertebrat per una església que, acceptada pels
vells camps confrontats, estabilitzaria el nou model econòmic, social i
cultural. Hi havia així dos Jaume Balmes. L’analític i l’ideòleg. El segon va
fracassar. Certament l’església va ser un peça clau finalment de
l’estabilització social de l’odre dels de dalt, però ho fou en la seva legitimació
del nacionalcatolicisme, català i espanyol, ho fou ja sota una dictadura que va
durar quaranta anys, no pas com havia imaginat el mateix Balmes.
L’hegemonia de
paper
El
llibre la “Modesta España” fa plena justícia al seu autor i a la finezza que el caracteritza. Sens dubte
un dels millors analistes polítics del moment, si no el millor, utilitza una
prosa que a voltes l’allibera d’una opció política concreta, acomplint un dels
principis claus del discurs que es vol hegemònic: poder presentar la part com
el tot. Té així molt poc a veure amb els neocons
catalans, que no per catalans són menys neocons
(sobre això sempre hi hagut una confusió històrica en el nostre país, que ha
portat fins i tot a no veure el naixement del nacionalcatolicisme a Catalunya
abans de l’arribada del mateix franquisme). Aquests darrers ofereixen una vulgata prenyada pel neoliberalisme,
barrejat amb un pretés catalanisme amb diversos graus de radicalitat, que féu
fortuna als noranta i que ara crida cada cop amb un volum més intens als
mitjans de comunicació, davant la necessitat d’imposar-se a una realitat que ja
no els hi dona cap mena de raó. Tanmateix, estan l’autor a les antípodes
d’aquests plantejaments, l’hegemonia es construeix tant des de la part com des
del pretés tot. I en aquest sentit Enric Juliana, director adjunt de La Vanguardia, participa d’un projecte
que s’ha mostrat mestre en la construcció d’una nova hegemonia política (és més
difícil saber si social i cultural) a Catalunya i en part, només en una petita part,
a Espanya.
Un
projecte ambiciós que tingué el seu principal moment d’acceleració amb el
govern del tripartit, aconseguint en aquells moments marcar-ne l’agenda
mediàtica, amb l’ajuda inestimable d’uns polítics que estaven obsessionats en
no treure un semàfor vermell a les primeres pàgines d’aquest diari, quan hauria
d’haver estat motiu d’orgull per ells que fos així. Un projecte d’hegemonia
ampli que ja no s’aturà amb el desplegament de la centralitat de RAC1,
propietat del mateix grup que La Vanguardia,
a les ones o l’experiment de 8TV. L’amassament de poder en el principal
beneficiari polític d’aquest procés (CIU), ha portat a ampliar la influència
d’aquest projecte mediàtic a gairebé tot els mitjans de comunicació públics
catalans. Els mateixos temes, les mateixes línies, els mateixos debats, els
mateixos tertulians poblen ja gairebé tot l’aparell comunicatiu català.
Diferents accents, finezza i vulgata, cedeixen una mica quan es veuen
desbordats per la realitat i l’envolten amb nous arguments, però la mateixa
agenda, gairebé les mateixes conclusions.
Tanmateix
és una hegemonia de paper, de vieja usanza, en una relació massa directa
entre mitjans de comunicació tradicionals i poder polític. Una vella hegemonia a
la que li han sortit masses nous espais de construcció de narratives, masses nous
canals d’informació alternatius, masses esquerdes en una realitat que la supera
en agilitat i transformació. Esquerdes que fan insuficient la influència en un
poder polític institucional que, alhora, està patint una de les pitjors crisis
d’hegemonia davant de la població dels últims quaranta anys, per assegurar-se
bondats pròpies de dominis passat. És irònic, però aquest projecte arriba a la
seva màxima maduració en un camp de definició de la realitat (la del poder
institucional), just quan aquest camp s’està esberlant. No és poc tanmateix, és
poderosa la seva influència, però el món està canviat de base i serà curiós
veure com lliura aquesta nova batalla entre dos mons: el viscut i el que està
venint ja. I per si això fos poc, a diferència del Princep Gramscià, també
citat com a referent en el seu llibre per Juliana, que cercava en el partit
comunista el pal de paller d’una nova hegemonia social, cultural i, finalment,
política, el projecte de La Vanguardia
s’ha de moure entre varis subjectes polítics i, fins i tot, entre varies
nacions de referència (Espanya i Catalunya).
D’encerts i
patinades
Juliana
mostra el millor d’ell mateix a Modesta
Espanya. El llibre resulta indispensable per comprendre i poder pensar
històricament el joc polític institucional i les seves forces motors de
l’Espanya actual, esdevenint en alguns punts un text veritablement brillant. No
és estrany, venint de l’autor de molt bons articles en el mateix sentit. Cal
però prendren distància de molts dels seus vaticinis immediats, per seductors
que puguin semblar a primer cop d’ull. Aquest periodista sempre ha jugat al
misteri, a mostrar que hi ha més del que diu en allò que afirma, a un cert
paper de sacerdot àulic de la política no sempre reeixit. La creació de la
imatge del “català emprenyat”, que va donar per un gran joc mediàtic al servei
de l’erosió del tripartit i del govern del PSOE, va ser arrassat durant les eleccions de 2008, quan una
amplia majoria dels catalans que voten van donar la victòria de nou al
socialisme espanyol. De fet, va
ser ell mateix qui el va tenir que alimentar un any després com coautor de
l’editorial que van publicar dotze diaris catalans per la sentència de
l’Estatut. Un moment on La Vanguardia
semblava pràcticament el cor del sobiranisme català. Va ser només per un
moment. Un cop CIU ja havia guanyat les eleccions i poc després ho feia el PP a
Espanya, un altre text mític sortia a les mateixes pagines de la mà de Jordi
Barbeta: “Ahora los catalanes sí son españoles”. Semblava llavors que s’havia
seguit un camí directe que anava de la celebració del sobiranisme català a la
cerca de la victòria de l’espanyolisme polític més pur, passant per posar a CIU
al govern de la Generalitat. Ja hem dit que el projecte de La Vanguardia era, i és, certament complex.
Però
potser on més patina no és en la creació d’afortunades imatges (siguin certes o
no, finalment és innegable que tenen operativitat política), sinó quan porta el
seu anàlisi més enllà del joc polític tradicional. De fet, hi ha en ell un
regust molt italià, molt d’una Itàlia dels anys setanta atrapada en plena
Guerra Freda en l’estratègia de la
tensió. Així quan va la seva mirada va més enllà dels grans jocs polítics, i
les forces soterrades que els mouen, les mutacions socials, i no només el procés
d’empobriment de la crisi, o la mateixa protesta social, sembla que li llisquin
entre els dits sense poder-les atrapar. És nota quan parla del procés de la
transició espanyola o quan explica que no hi havia protestes durant els anys
noranta, i d’una forma menys afortunada, ja fora del llibre, quan afirmava que
Barcelona es convertiria en l’epicentre de la protesta durant les eleccions que
van portar al PP al poder (cosa que no va passar) o quan explicava, de nou amb
un to misteriós, que algun dia se sabria la trama oculta que hi havia darrere
de les protestes dels indignats davant del Parlament de Catalunya (no n’hi
havia cap) o be, finalment, quan delirava sobre el neoanarquisme italià a
Catalunya. Massa estratègia de la tensió que sempre ha tingut més a veure,
contràriament al que afirma, amb el poder que no pas amb la protesta. Una
mirada massa marcada pels anàlisi des de d’alt.
Tanmateix
això no treu, com hem dit, que quan es centra en els processos interns i
externs que han portat a la configuració institucional actual, en el joc
polític, en l’impacte de la crisi o fins i tot en el procés històric que ha
viscut Espanya dels anys setanta fins aquí, excel·leix en els tres grans eixos
del llibre: la fi d’un model de creixement, la problemàtica de la configuració
de l’Estat i la de l’articulació dels grans subjectes polítics. Però aquest no
és un llibre només, ni bàsicament,
d’anàlisi, és sobretot una proposta. Una proposta política. La proposta que
imagina Juliana, que imagina per uns subjectes polítics i socials més enllà dels
disfraços de taliban neocon que puguin prendre (encara que
compte amb els disfraços, a voltes el personatge pot acabar-se per menjar
l’actor).
La proposta política: cap a una nova articulació de la
dreta?
Sí
una de les primeres reivindicacions que trobem en el llibre de Juliana és
Balmes, l’altra pertany a l’univers del Quixot. No el propi Quixot, car aquest
és l’espantall del que cal fugir, aquest és segons l’autor el que ha marcat les
polítiques tant de la dreta com de l’esquerra governant en els últims decenis, polítiques
que ens han dut al nostre present, sinó un personatge menor de la novel·la de
Cervantes: el Caballero del Verde Gabán. Un personatge que, front l’inflada
quixotesca, representa la contenció, la virtut del treball silenciós, la
moderació erasmista. Una actitud que és, per Juliana, una moral i un principi
d’acció política que han de pilotar diversos subjectes socials i polítics fins
a impregnar tota la realitat del país. De dalt a baix.
Si
per Gramsci el Príncep havia de ser el partit comunista, per Juliana aquest té
com a primer possible candidat a Mariano Rajoy. Un president que té una sèrie
de qualitats que el poden fer digne de ser-ne el més genuí exponent. No
representa, per origen, l’Espanya castiza, aquella que segons Juliana, en
comptes de practicar la moderació, té tendència a l’enrocament, a la reacció
airada portada per “El miedo ante
una situación fuera de control (y) El compulsivo deseo de las élites políticas,
económicas i funcionariales (…) de proceder a un nuevo acopio de poder ante el
riesgo de que todo estalle”. Una imatge que, atribuïda tan sols a
l’espanyolisme, no deixa de ser dubtosa. Juliana, en les seves cròniques, ja
havia descrit amb anterioritat el Govern català com un exemple d’erasmisme que
connectava amb l’esperit europeu de la lliga hanseàtica, una espècie de
Caballero del Verde Gabán avant la lettre,
allunyat del castizisme. Però en
la seva descripció sobre la reacció airada i compulsiva no és difícil pensar en
certs moments de CIU davant les protestes socials d’aquest últim any (un
Conseller d’Interior amb un bat de beisbol, desallotjaments sagnants que han
estat motiu de portades internacionals i justificacions sobre la repressió que
ens retrotreuen a temps anteriors). En tot cas, tornant al tronc de l’argument
de l’autor, aquesta, la de no ser un polític format en l’ecosistema polític
madrileny, no és l’única avantatge del nou President. N’hi ha com a mínim dos
més per convertir-se en la verda figura que vol Juliana. La primera és que no
deu res a ningú. Després de ser derrotat el 2008 davant de Zapatero es gestà
contra ell un intent de cop d’Estat pilotat pels mitjans de comunicació de la
capital, la jerarquia catòlica espanyola i las huestes aznaristes. Forces totes elles que es mobilitzaren contra aquell
home silenciós que havia optat per una confrontació política que no provoqués
l’electorat de l’esquerra (especialitat, cal dir-ho de l’aznaraisme mediàtic i
polític). Es quedà pràcticament sol, amb poquíssims recolçaments (entre ells
els de la mateixa La Vanguardia, com
no deixaren de recordar-li en editorial després de la seva victòria posterior
el 2011), i tanmateix va sobreviure fins a aconseguir encapçalar el govern. No
deu res a ningú així, o pràcticament a ningú, segons Juliana. Alhora, en
aquesta segona condició que el fa ideal, té el màxim poder institucional que ha
assolit un president del govern des dels temps de Felipe González. De nou, un
dubta davant d’aquests tipus d’afirmacions i és que si hi ha alguna cosa que
Juliana gairebé no aborda és la reducció de l’àmbit de la sobirania de la
política actual front als dictats del Directori
Europeu (aquesta sí una imatge del tot afortunada creada pel mateix
Juliana) i dels interessos financers. Podria dir-se que tant PP com CIU han
assolit el màxim poder possible de la seva història a nivell institucional,
just quan aquest poder pràcticament no és res a ulls d’una gran part de la
població. Però amb tot, segons l’autor el problema no és aquest, sinó que prové
d’una altra banda i d’aquí emergeixen els subjectes més immediats d’un possible
Caballero del Verde Gabán transmutat en el príncep gramscià modern.
En
termes polítics la victòria absoluta del PP, i la derrota radical del PSOE,
s’ha produït segons l’autor per la confluència de dos factors que són claus en
aquest camí cap el moderantisme. El primer d’ells ha estat una crisi que ha
portat al vot moderat socialista a vascular cap a la dreta, mentre aquesta
perdia en menor mesura gran part del vot cap a opcions més a la dreta encara o
amb un “major” discurs nacional espanyol. Qualsevol temptació d’una profunda
contrareforma en drets civils adquirits seria en aquest sentit, per Juliana, un
error (menys en el cas de la llei de l’avortament) i, sobretot, el retorn a un
discurs inflat un quixotesc suïcidi en la forma de fuga de vots de nou cap el
socialisme. En aquest joc ja doble a favor del moderantisme del Caballero del Verde
Gabán (un nou tipus de president, unes condicions electorals específiques) hi
hauria a més una tercera peça clau i aquí l’aproximació balmesiana és
inconfusible (si és que ho ha deixat de ser en algun lloc). Segons Juliana,
l’església pilotada des del Vaticà ha practicat una rectificació que ha
facilitat molt la victòria del PP en clau de moderantisme. La desactivació
vaticana dels elements més extrems en els mitjans de comunicació catòlics (és a
dir la no renovació contractual de Jiménez Losantos a la COPE), les constants
visites vaticanes a Espanya des de l’inici de la crisi, explicarien així una
part de l’amplia derrota del PSOE. És més, front a una església clarament
espanyolista, obertament hostil al catalanisme, aquesta rectificació vaticana
hauria portat alhora a la moderació integradora i a la reconciliació amb
Catalunya. Moment culminant d’aquest procés no hauria estat altre que la
consagració de la Sagrada Família per part del Papa de Roma. És curiós, una visita
que es va caracteritzar per carrers absolutament deserts a Barcelona, es
converteix per l’autor en un moment on “Después de unos años de tensiones i
sinsabores políticos, la sociedad catalana volvía a sentirse orgullosa de sí
misma. Los creyentes y buena parte de los no creyentes”. De fet, si el
manteniment, d’una jerarquia episcopal española segueix sent un dels principals
esculls per la realització del moderantisme, el cert és que per Juliana “Hay algo nuevo en la mirada de
Benedicto XVI. El deseo de
comprender. La inteligencia.” Si aquest desig de comprendre, aquesta
intel·ligència es mantingués, el catolicisme com a principal base del PP, però
que també impregna a gran part de l’electorat del PSOE, podria ser un dels
factors de cohesió política i social d’un país que viu una gran transformació.
Aquí, de nou, sembla que la mirada italiana s’imposa sobre la espanyola en la
lectura: el catalocisme que impregna tota la realitat no és quelcom propi de
les cultures polítiques d’aquest país, per molt que es desitgi la nostra
història no és la d’Itàlia. Tanmateix, aquest només és un primer pas en la
realització d’aquesta suposada utopia moderada.
Un nou pacte social? Una nova realitat política? La
resignació com a proposta.
El
final del llibre Modesta España es
situa el 2050. No és estrany, encara que en alguns girs pot ser més que
sorprenent, tot programa d’acció (menys l’assajat per W. Benjamin) que es
vulgui hegemònic ha de contenir en ell mateix una promesa de futur. En aquesta
nova Espanya l’església jugarà un factor fonamental com a cohesionador social,
a partir de la seva obra social, mentre que el resultat final del 15M serà la
creació de les Redes de Resistencia
Social que, en ho fonamental, hauran creat serveis cooperatius per ajudar a
una població amb baixos salaris i sense cobertura social (segons un autor
potser no massa conscient del poder en termes socials i polítics que suposaria
això). Des d’aquesta base
s’erigirà una nova realitat política a Espanya i a Catalunya. En la primera,
una futura Unión Democrática, formada
pels sectors més moderats del PP, coalligada amb un dèbil i també moderat PSOE
governaria el país. Al seu front hi haurà dos formacions polítiques també noves,
Recarga Democràtica, a l’esquerra del
moderantisme, i España Nacional a la
dreta del Caballero del Verde Gabán.
Mentre tant, en aquest somni de futur, Catalunya haurà vist reconegudes
les seves aspiracions com a nació, no a partir de la formació d’un Estat propi,
sinó del reconeixement d’un estatus especial dins d’Europa i un tractament
diferencial dins d’Espanya facilitat per una monarquia institucional que li
donarà cobertura (res menys ni res menys que el vell somni de la monarquia dual
del catalanisme de dretes de finals del XIX i princips del XX). Tot això
facilitat per un tractament fiscal en relació a l’Estat espanyol millorat en
relació a l’actualitat, gràcies a l’aliança amb una València que, després de la
crisi, haurà vist finalment la seva coincidència d’interessos amb els catalans.
En aquest miratge, les peces finals del Caballero del Verde Gabán, serien en el
govern del país un Partit Català d’Europa format per CIU, el PSC i les restes
dels republicans (rescatant i ampliant la vella idea de Pasqual Maragall d’un
gran Partit Demòcrata català) amb la sola oposició d’una Taula de Canvi que
tindria el seu origen en unes extintes CUP,s (aquest potser és l’element que
per no desenvolupat em desperta més curiositat d’aquest final de text). El somni moderat realitzat, un final
triomfant pel Caballero del Verde Gabán que aconsegueix engarçar finalment
totes les peces disperses sobre el tauler. La pregunta que s’escau, tanmateix,
és sobre quina realitat és construiria aquest triomf, és a dir què amaga
aquesta utopia?
El
nou regne s’erigiria d’entrada sobre les cendres de la “generación huida”,
gestada en una massiva migració de joves entre el 2012 i el 2222, i
l’acceptació d’un nou pacte social. El pacte social entre les elits i el poble,
possibilitat pel triomf del Caballero del Verde Gabán (a aquestes altures em
surt ja el crit de: Visca Don Quijote!). I quin és aquest nou pacte social que
vindria a substituir el que estigué en la base de la implementació de les
democràcies i l’Estat del Benestar després de les derrotes del feixisme? Parteix d’una “certesa” de l’autor (una
certesa que està en la base de tota la reacció actual): el món, sobretot el món
econòmic, ja no és controlable, s’imposa a qualsevol altra realitat, a
qualsevol altra voluntat. Front aquesta certesa primer la població reacciona
negant-la, després s’irrita i protesta, per entrar definitivament en la
depressió i finalment en l’acceptació. Un mantra que Juliana porta ja mesos
repetint en els seus articles i que de tant anunciar-lo, mentre les protestes
segueixen, sembla expressar més el desig que es realitzi que no pas un anàlisi.
Un mantra que serà facilitat pel nou pacte social de la modèstia que “propondría
un pacto a los de arriba mientras vamos averigunado hacia dónde vamos. Yo me
sacrifico i tú me acompañas. Yo accepto la dureza de los nuevos tiempos, però
tú no me humillas”. Jo pateixo, mentre el Caballero del Verde Gabán es realitza.
La part del pacte a complir per les elits és bàsicament mostrar-se com a
moderades, la del poble és acceptar la seva pèrdua de drets i ser “moderats”.
Un pacte d’una asimetria tan manifesta que costa fins i tot considerar-lo com
una transacció.
Delirant
tot plegat? No, els somnis “moderats” dels “moderats” o una mostra de la
veritable dimensió de la crisi d’hegemonia que viu i viurà la dreta d’aquest
país, si la protesta creix i es reconverteix. Amb poc que oferir, més que
pactes estètics, només quedaran “neoanarquistes” que estigmatitzar i reprimir. Quedarà
llavors realment poc. L’hegemonia implica domini, però un domini que en part és
acceptat, consentit, no pot ser llavors tan sols coerció i discurs d’autoconsum
pels de d’alt. Quan és així el sistema no tarda massa a iniciar el seu esfondrament.
Jaume Balmes va ser sens dubte un dels millors pensadors i analistes del gran
canvi del s.XIX, però va fracassar. Si no ho hagués fet tot el segle XX hagués
viscut un govern “moderat”, sense drets socials, ni sufragi veritablement
universal, ni millora de la qualitat de vida. El segle del Caballero del Verde
Gabán.
No hay comentarios:
Publicar un comentario